Bevizsgált vs.nem bevizsgált autó
Évjárat
2018
Futott kilométer
18 000 km
Ez az ezüst Peugeot Ion - melyet 2024 októbere óta a feleségem használ, - a tökéletes példája, miért kell egy elektromos autót bevizsgálni. Sokan azt gondolják, fiatal évjárat, kevés km, és azzal biztosan nem lehet mellé nyúlni. De sajnos igen.
A facebookon van egy C-Zero/Ion/Mitsubishi I-MiEV csoport, ahová még az első autóm megvásárlása előtt beléptem, anno 2018 évvégén. Itt tudtam meg, hogy a triók esetében, meg úgy általában minden autó esetében fontos, hogy tudjuk az akkupakk kapacitását, tudását, ezért fontos kiolvasni a kapacitás értéket, valamint diagnosztizálni a cellákat is egy viszonylag egyszerű módszerrel, és ezért lehet csak ilyen módon dokumentált autót hirdetni ebben a csoportban. Jó magam ekkor szereztem be OBD olvasót és CanIon szoftvert. Akkor még nem tudtam, hogy amit látok az jó vagy nem jó, azt meg végképp nem tudtam, hogy az így kiolvasott érték is lehet nem valós: hiszen van amikor kevesebbet mutat mint valóság, és sajnos arra is van példa, hogy megmókolják a kiolvasható értéket (resetelik a BMS-t), így valósnál jobb értéket mutat az OBD olvasó. (Itt ebben a blogbejegyzésemben részletesen írtam az SoH azaz az akkukapacitás fogalmáról, lásd: link.) Ezért ástam magam bele a villanyautók világába és ezért íratkoztam be 2025-ben iskolába, ahol hibrid- és elektromos gépjármű mechatronikusnak tanulok.
Visszatérve az ominózus autóra, erre az ezüst Peugeotra, melyet 2024 nyarán egy aukciós oldalról, látatlanban, bevizsgálás nélkül vásároltam, 2 másik társával együtt. Mindhárom Peugeot Ion volt, mindegyik 2018-as volt, és mindegyikben 6001-9000 km volt, és pechemre mindegyiknek hibás volt az akksija. Háromból három? Igen. Hogy lehet így belenyúlni? Én is hitetlenkedve álltam az eset előtt. Azóta persze tudom az okát, egyszerűen túl sokat állt, nem megfelelően tárolták, és ennek tudható be az akkuprobléma. Ha sokat fut az autó, akkor sok töltés/kisütés miatt használódhat el az akku, de ha túl keveset fut, az sem jó az akkunak, különösen ha nem szakszerűen tárolták. Szerencsére lehet orvosolni az ilyen akkuhibákat, csak ha valaki beleszalad egy ilyenbe, arra készüljön fel, hogy több százezer forint is lehet javítás.
Innen egy kicsit szakmai anyag következik, nem baj ha nem érti mindenki, a célom ezzel az, hogy bemutassam honnan lehet felismerni egy rossz akkus autót és bemutassam, hogy ennek ellenére meg lehet javítani. Sajnos én is beleszaladok ilyenbe, mert nem mindig van mód vásárlás előtti bevizsgálásra, és ilyenkor jöhet javítás.
A képek között van 3 diagnosztikai kép, azok elemzése következik. Amikor 2024. augusztusában megérkezett hozzám ez az autó, rögtön bedugtam az OBD olvasót, és megnéztem milyen állapotban van az akkupakk. Az látható a képen, hogy hiába csak 6 éves, és hiába csak 7.400 km-t futott az autó, mindössze 80%-os kapacitás értéket tud, a cellák állapota nem megfelelő, maximum 2/3-ig lehet feltölteni az autót ha lemerül, és maximum 60 km-t ír ki, illetve megy el ha feltöltött. Mindeközben, ha használatba veszi az ember, időnként hibaüzenet jelenik meg kijelzőn, hibakódok a gyűlnek a hibatárolóban, megjelenik a teknősbéka, és korlátozza az az autó a motor teljesítményét, ezzel is megvédve az akksit a további károsodástól. Tehát kijelenthető, ez a pakk így nem oké.
A szükséges beavatkozások (akkupakk le, megbontás, javítás ….) után az akkupakk már sokkal jobban néz ki a 2024. szeptemberében készült diagnosztikai képeken. Ekkor már feltölthető 100%-ra akku, a maximális hatótáv 100 km lett, de még szükséges pár beavatkozás ahhoz, hogy pakk teljesen felépüljön. Közben a feleségem használatba vette az autót, szükséges volt járatni-tesztelni kicsit, hogy magához térjen pakk.
A harmadik diagnosztikai kép 2025. januárjában készült, hideg időjárási körülmények között. Itt már visszanyerte korának megfelelő állapotát a pakk, 90%-os a kapacitást (SoH) mutat, és ennek megfelelően 114 km a maximális hatótávot tudott, télen. Ez megfelel egy 90%-os autónak, mellyel nyáron kíméletesen használva akár 130 km-t is el lehet gurulni. A cellák tökéletesen együtt állnak, szinte minden tartományban, ezzel kijelenthető, hogy az autó végre tökéletes.
Eltelt újabb 6 hónap, kontrollra jelentkezett a paripa. 2025 júliusában ismét akkuvizsgálat. Azóta az autó nincs kímélve, hajtja feleségem rendesen, téligumival jár, az elmúlt 6 hónap alatt 6000 km ment bele, most már 17.000 km van benne, és reggelente 118-120 km hatótávot ír ki, az akkukapacitás „már csak” 89%. Óvatosabban használva, nyári gumival ez simán lenne 130 km, de ő nem szokott finomkodni, időre megy, és azért van benne országúti használat is.
Összegezve eme autót, lehet abban reménykedni, hogy kifogok egy jót, de aki biztosra megy, csak bevizsgált autót vesz, ellenkező esetben vagy kilátásba kerül egy húzósabb javítás, vagy egy sokkal kisebb hatótáv, mint amit elvár az ember egy adott autótól illetve amit illene tudnia. Én ezért minden autómat bevizsgálom, tesztelem, és ezért jelentős átfutási idő után tud egy beérkező autó meghirdetésre/eladásra kész állapotba kerülni. A bevizsgálás nem tud megtörténni 1 óra alatt, hanem napok, hetek, ebből az esetből tanulva akár hónapok is lehetnek.
0 Ft