"Tavalyhoz képest jelentős növekedésnek indult a használtautó-piac, főleg az alternatív hajtásláncok körében. Az elektromos autók iránti érdeklődések száma 53,3%-os, míg a hibrid hajtáslánc 16,1%-os emelkedést mutat. Az átlagárak is növekedtek tavaly azonos időszakhoz képest, kivéve az elektromos autók esetében, és az átlagéletkor is, viszont csak minimálisan" - tette hozzá Koralewsky Márk, cég üzletágvezetője. Érdekesség, hogy az átlagárak folyamatos emelkedésével ismét szembemennek az elektromos autók, esetükben ugyanis 6,3%-os csökkenést mutatnak az adatok. A kínálatban elérhető gépkocsik átlagéletkora hagyományos hajtásláncoknál maradt 13-14 év, hibrid és elektromos autók esetében pedig 4-5 év környékén. Eddig tart a cikk.
Miközben egyes hírekben az olvasható, hogy csökken az elektromos autók iránti érdeklődés, az alábbi ábrán egyértelműen látható a trend, az elmúlt 6 évben exponenciálisan növekvő pályára állt az elektromos autók száma. Amikor megvettem az első autómat – 2019. januárjában - még csak 4.449 tisztán elektromos autó futott magyar rendszámmal, addig most 2025. május 31-én már 82.308 darab.
Az ok egyszerű és prózai: egyrészt ami hatékonyabb, az győz az elmaradottabb felett, másrészt az nem működik, hogy a föld alól kibányászott szénhidrogéneket elégetjük, majd az égésterméket a légkörbe tesszük, ezzel felborítva a Föld bolygó egyensúlyát. A szintetikus benzin elvileg jó megoldás lehetne, ahogy a hidrogén is, csakhogy ott is az energiahatákonyság miatt borul meg a történet, nem jön ki a matek, többe kerül a leves, mint a hús. Így tehát kézen fekvő, hogy a jelenleg 2%-os szintet elérő tisztán elektromos autók térhórdítása (nagyságrendileg 4 millió rendszámos autó fut hazánk útjain), tovább fog folytatódni, s ha nem is lesz 100%, de a 90% minden bizonnyal elérhető évek, évtizedek alatt. Ez a folyamat akkor is lezajlik, ha soha semmilyen tiltás nem lépne életbe, tehát nem a 2035-ös tiltás miatt fog megtörténni a váltás.
De itt egy másik ábra, mely a világ autótermelését mutatja. Ezen az látszik, hogy 2018-ban gyártották le a legtöbb autót, mondhatni az utolsó igazi békeévben. Ennél érdekesebb elektromos autók száma (kék sáv), ami 2014-től évről évre növekszik. A belsőégésű és hibrid autókat mutatja a rózsaszín oszlop: jól látszik, 2018-ban volt a maximum, azóta folyamatosan csökken a számuk. Előbb utóbb a kettő egyenlő lesz, onnan a méretgazdaságosság elve alapján belsőégésűt egyre kevésbé éri meg gyártásban tartani, így látványosan bedrágul, majd megszűnik a gyártásuk. Valamennyi marad, mert ma is van kereslet luxusautókra, V8-asokra, így jövőben is lesz pár darab mutatóba, gyűjtőknek és rajongóknak.